2014. október 2., csütörtök

Töltött káposzta, ahogy mi szeretjük

Szeretjük a töltött káposztát. Csak a férjem nem szereti benne a paradicsomot, én meg savanyú káposztából nem szeretem, így kompromisszumként született ez a változat: édes káposztából, paradicsom nélkül, tejfölt tesz rá mindenki ízlése szerint, utólag.


Hozzávalók:
1 nagy, vagy 2 kis fej káposzta
1 kg darált hús
kb egy csésze rizs
2 db tojás
babérlevél

bors
paprika
fokhagyma 
zsiradék
liszt


Elkészítés:
A káposzta rossz leveleit leszedjük, megmossuk. Ezt sose értettem, minek, hiszen a levelek közé se a kosz, se a víz nem fér be, én nem is szoktam megmosni. Torzsáját kivágjuk! Ez fontos lépés, mert ha nem tesszük, nem esnek le fonnyázáskor a levelek. Én már régen csináltam, és legutóbb elfelejtettem. Na azt a kínlódást nem kívánom senkinek. Utólag már nem tudtam, mert már forró volt a káposzta, hozzáérni se lehetett, mire eszembe jutott. Aztán forró vízbe tesszük. Én nem szoktam annyi vizet bele tenni az edénybe, hogy ellepje, néha megfordítom a káposztát. A forró víz hatására a levelek megfonnyadnak és elválnak a káposztafejtől. Szépen kívülről befelé sorban le lehet őket szedni. Nem tudom, ezt a műveletet ki hogy szokta, én fakanállal szoktam, de ahogy most írom a posztot, eszembe jutott a húsfogó csipesz, legközelebb megpróbálom azzal, hátha nincs annyira balesetveszélyes. Amikor már a fej annyira kicsi, hogy nem érdemes több levelet leszedni róla, akkor még főzzük kicsit a lépen. Ezután ezt a részt felaprítjuk, jó lesz az edény aljára, töltelékek tetejére. Ezután ha már hűltek a levelek, a vastag eret középről levágjuk. Mondjuk én csak vékonyítani szoktam, így nagyobb marad a levél.
A töltelékhez: a húst összekeverjük a hús mennyiség egyharmadának megfelelő rizzsel, a tojással és az ízlés szerinti fűszerekkel. Ha összekeverjük, érdemes megkóstolni, itt még lehet igazítani rajta.
Ezután egy adag húst teszünk a levélbe úgy, hogy a levél egyik oldalát behajtjuk, majd a tetejét, ezután a másik oldalt rácsavarjuk nem túl szorosan a csomagra, majd az utolsó oldalt benyomkodjuk, hogy ne essen szét.
Az edény alját megtöltjük a maradék apróra vágott káposztával, rá a töltelékeket, majd újabb adag apró káposzta. Felönteni vízzel az egészet, éppen csak hogy ellepje.Ezután sózni kell, majd mehet bele pár darab babérlevél.
Fővéstől számítva 1,5 óra után bele kell tenni a világos rántást, amit előtte hideg vízzel öntünk fel. Ezután jól ki kell forralni, legalább 10 percen keresztül.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése